Datum:  Středa, 26. února, 2025
Památka / svátek / slavnost:  Sv. Alexandr
Liturgické období:  Mezidobí, 7. týden v mezidobí
Liturgický cyklus pro nedělní čtení:  C

  1.čtení:
  Žalm
  2.čtení:
  Evangelium

Sir 4,12-22 (řec. 11-19)
Žl 119,165.168.171.172.174.175
-
Mk 9,38-40


Život světce: Sv. Alexandr

Mezi světci, kteří nesou jméno Alexandr, náleží právem jedno z prvních míst alexandrijskému patriarchovi, velkému bojovníku víry a jejímu obránci před arianismem. Alexandr, člověk moudrý, vzdělaný, horlivý a zbožný, se narodil kolem roku 250 v Egyptě a roku 313 byl zvolen alexandrijským patriarchou. Po svém zvolení napřel patriarcha Alexandr své síly na formaci kněží a pečoval o stavbu kostela svatého Theony, tehdy největší sakrální stavby ve městě. Jeho jméno však bude nadále spojováno především se stavbou pravověrné církve. Právě on vystoupil na prvním koncilu v Nikai proti jednomu ze svých kněží jménem Arios. Arios tvrdil, že blízký vztah mezi Stvořitelem a stvořením je nemožný. Může ho zprostředkovat jedině ten, kdo stojí na půl cesty mezi Bohem a člověkem. Tím byl pro Aria Ježíš Kristus, kterého však nepokládal za vtěleného Boha rovného Otci. Na rozdíl od Boha, který je věčný, tvrdil Arios o Ježíši Kristu, tedy o Synu: „Byla doba, kdy neexistoval.“ Arianismus se mezi lidmi šířil především prostřednictvím hymnů a jiných zpěvů, které lidé zpívali aniž by si uvědomovali jejich v konečném důsledku nekřesťanský obsah. Patriarcha Alexandr vynakládal veškeré úsilí na to, aby taktně, citlivě a s otcovským přístupem pomohl každému člověku najít zpáteční cestu k pravdě, věděl však, že dříve či později bude muset dojít k definitivnímu střetnutí mezi katolickým křesťanstvím a arianismem. Svolal tedy synod biskupů ze své provincie, který Ariovy myšlenky odsoudil. Arios však odešel do Palestiny a ve své činnosti pokračoval. Spor se rozšířil takřka po celém křesťanském světě a řešil ho zmíněný 1. ekumenický koncil. Právě díky Alexandrovi a jeho velké opoře jáhnu Athanasiovi zvítězila na koncilu skutečná křesťanská víra. Alexandr se mohl šťastně vrátit do Alexandrie, kde zbytek svého života věnoval úsilí o nápravu ariánského schizmatu. Zemřel 26. února roku 328.


1. čtení: Sir 4,12-22 (řec. 11-19)

Pán miluje ty, kdo milují moudrost.
Pisatel chce vzbudit ve čtenářích touhu po moudrosti a lásku k ní, proto vyjmenovává její plody: život, radost, sláva, požehnání, Boží láska, atd. Ti, kdo milují moudrost, usilují o vlastní dobro, poněvadž moudrost je učiní šťastnými a bohatě je obdaruje pro život. Moudrost je nejcennější dědictví, které člověk může předat svým potomkům. Dává se lidem podle přísných pedagogických principů, které se shodují s Božími cestami.

Čtení z knihy Sirachovcovy.
Moudrost vychovává své syny a ujímá se těch, kdo ji hledají. Kdo ji miluje, miluje život, jsou plni radosti, kdo ji vyhledávají hned zrána. Kdo ji uchopí, zjednává si slávu a Pán ho žehná, kamkoli vejde. Kdo jí slouží, budou Svatému sloužit, Pán miluje ty, kdo ji milují. Kdo ji poslouchá, bude spravedlivě soudit, kdo na ni dbá, bude bydlet v bezpečí. Kdo jí důvěřuje, ten ji zdědí, v majetek ji dostanou jeho potomci. Aniž se dá poznat, bude s ním kráčet, vyzkouší ho zprvu pokušením, přivede na něho strach a bázeň, vyzkoumá ho svou kázní, prověří ho svými nařízeními, dokud mu nebude důvěřovat. Pak se k němu vrátí rovnou cestou, dá mu radost a odhalí mu svá tajemství. Zbloudí-li však (člověk), opustí ho a vydá do vlastní zkázy.


Žalm: Žl 119,165.168.171.172.174.175

Odp.: Hojný pokoj těm, kdo milují tvůj zákon, Hospodine.
Hojný pokoj těm, kdo milují tvůj zákon,
- nic zlého je nemůže potkat.
Odp.
Střežím tvá nařízení a přikázání,
- neboť před tebou jsou všechny mé cesty.
Odp.
Ať oplývají rty mé chvalozpěvem,
- žes mě naučil svým příkazům.
Odp.
Ať můj jazyk opěvuje tvůj výrok,
- neboť všechny tvé předpisy jsou spravedlivé.
Odp.
Toužím po tvé spáse, Hospodine,
- a tvůj zákon je mým potěšením.
Odp.
Kéž jsem živ, abych tě chválil,
- a tvá rozhodnutí ať mi pomáhají!
Odp.


2. čtení: -

Ve všední den se 2.čtení nečte...


Evangelium: Mk 9,38-40

Kdo není proti nám, je s námi.
Ježíšova slova jsou školou velkorysosti a lékem na úzkoprsost učedníků, kteří chtěli službu v Ježíšově jménu vázat jen na sebe. Na nezralost víry učedníků a jejich nechápavost reaguje Mistr opět trpělivostí.

Slova svatého evangelia podle Marka.
Jan řekl Ježíšovi: "Mistře, viděli jsme někoho, jak vyhání zlé duchy v tvém jménu. Bránili jsme mu, protože není tvým učedníkem." Ježíš však řekl: "Nebraňte mu! Přece žádný, kdo ve jménu mém vykoná zázrak, nemůže pak hned o mně mluvit špatně. Kdo není proti nám, je s námi."


Doplňující text:


Žádný doplňující text není k dispozici.