Datum:  Neděle, 23. února, 2025
Památka / svátek / slavnost:  Památka sv. Polykarpa, biskupa a mučedníka [Závazná památka]
Liturgické období:  Mezidobí, 7. neděle v mezidobí
Liturgický cyklus pro nedělní čtení:  C

  1.čtení:
  Žalm
  2.čtení:
  Evangelium

1 Sam 26,2.7-9.12-13.22-23
Žl 103,1-2.3-4.8+10.12-13
1 Kor 15,45-49
Lk 6,27-38


Život světce: Památka sv. Polykarpa, biskupa a mučedníka

Byl posledním z apoštolských žáků. Snad sám svatý apoštol Jan ho ustanovil biskupem ve Smyrně. Jako mluvčí maloasijských církevních obcí jednal v Římě s papežem Anicetem o době slavení velikonoc. Zemřel ve Smyrně 23. února po roce 155, bylo mu 86 let. Byl zaživa upálen na hranici.


1. čtení: 1 Sam 26,2.7-9.12-13.22-23

Hospodin tě vydal do mé ruky, ale já jsem nechtěl vztáhnout ruku na tebe.
Poté co byl David Samuelem pomazán na krále, začíná se navenek projevovat rozdíl mezi ním a Saulem. Zatímco Saul se nechává stravovat žárlivostí a závistí, David nepřestává jednat spravedlivě ani tam, kde mu jde o život. Projevuje se víc a víc jako člověk Boží.

Čtení z první knihy Samuelovy.
Saul sestoupil na poušť Zif a s ním tři tisíce vybraných mužů z Izraele, aby na poušti Zif slídil po Davidovi. V noci David a Abišaj přišli (k Saulovu) mužstvu, a hle - Saul ležel a spal v ohradě vozů, s kopím zabodnutým do země u své hlavy, Abner pak a lid spali kolem něho. Abišaj řekl Davidovi: "Dnes vydal Bůh tvého nepřítele do tvé ruky. Nuže dovol, abych ho přibodl jeho kopím k zemi jedním bodnutím, druhého nebude třeba!" David však Abišajovi odpověděl: "Nezabíjej ho! Kdo vztáhne beztrestně ruku na pomazaného od Hospodina?" (Pak) vzal David kopí a džbán vody od Saulovy hlavy a odešli. Nikdo je neviděl ani nezpozoroval a nikdo se neprobudil. Všichni spali, neboť na ně padl tvrdý spánek od Hospodina. David přešel na protější stranu (údolí), zastavil se na vrcholu hory a zdaleka - byla to velká vzdálenost - volal: "Zde je kopí, králi! Ať sem přijde jeden ze služebníků a vezme ho. Hospodin odplatí každému podle jeho spravedlnosti a věrnosti; vždyť dnes tě vydal Hospodin do mé ruky, ale já jsem nechtěl vztáhnout ruku na pomazaného od Hospodina."


Žalm: Žl 103,1-2.3-4.8+10.12-13

Odp.: Hospodin je milosrdný a milostivý.
Veleb, duše má, Hospodina,
- vše, co je ve mně, veleb jeho svaté jméno!
- Veleb, duše má, Hospodina
- a nezapomeň na žádné z jeho dobrodiní!
Odp.
On odpouští všechny tvé viny,
- on léčí všechny tvé neduhy.
- On vykupuje tvůj život ze záhuby,
- on tě věnčí láskou a slitováním.
Odp.
Hospodin je milosrdný a milostivý,
- shovívavý a nadmíru dobrotivý.
- Nejedná s námi podle našich hříchů
- ani podle našich vin nám neodplácí.
Odp.
Jako je vzdálen východ od západu,
- tak vzdaluje od nás naše nepravosti.
- Jako se smilovává otec nad syny,
- tak se smilovává Hospodin nad těmi, kdo se ho bojí.
Odp.


2. čtení: 1 Kor 15,45-49

Jako jsme nesli podobnost s tím člověkem, který pocházel ze země, poneseme i podobnost s tím, který je z nebe.
Vzkříšený člověk tedy bude podobný vzkříšenému Kristu. Tak reaguje apoštol na otázky, jak bude vypadat naše vzkříšení.

Čtení z prvního listu svatého apoštola Pavla Korinťanům.
Bratři! První člověk, Adam, byl stvořen jako živá bytost, poslední Adam však bude oživujícím duchem. Ale není napřed to, co je zduchovnělé, nýbrž to, co je živočišné, a potom teprve přijde to, co je zduchovnělé. První člověk byl utvořen ze země, je pozemský, druhý člověk je z nebe. Když někdo pochází ze země, ze země jsou i jeho děti. Když někdo pochází z nebe, z nebe jsou i jeho děti. My jsme na sobě nesli podobnost s tím člověkem, který pocházel ze země. Stejně tak poneseme i podobnost s tím, který je z nebe.


Evangelium: Lk 6,27-38

Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec!
Od tohoto zásadního vzoru odvozuje evangelista nesnadné požadavky neodpírání zlu a lásky k nepřátelům.

Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíš řekl svým učedníkům: "Vám, kteří posloucháte, říkám: Milujte své nepřátele, prokazujte dobro těm, kdo vás nenávidí, žehnejte těm, kdo vás proklínají, modlete se za ty, kdo vám ubližují. Tomu, kdo tě udeří do tváře, nastav i druhou; kdo ti bere plášť, tomu neodpírej ani šaty. Každému, kdo tě prosí, dávej, a kdo ti bere, co je tvoje, od toho nežádej nic nazpátek. Jak chcete, aby lidé dělali vám, tak i vy dělejte jim. Jestliže milujete ty, kdo milují vás, co za to můžete od Boha čekat? Vždyť i hříšníci milují ty, kdo je milují. Prokazujete-li dobrodiní těm, kdo je prokazují vám, co za to můžete od Boha čekat? To přece dělají i hříšníci. Půjčujete-li těm, od kterých doufáte, že vám to vrátí, co za to můžete od Boha čekat? Vždyť i hříšníci půjčují hříšníkům, aby dostali stejně tolik nazpátek. Ale milujte své nepřátele, prokazujte dobrodiní a půjčujte a nic nečekejte zpět. Vaše odměna bude hojná a budete syny Nejvyššího, neboť on je dobrý k nevděčným i zlým. Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec! Nesuďte, a nebudete souzeni, nezavrhujte, a nebudete zavrženi. Odpouštějte, a bude vám odpuštěno. Dávejte, a dostanete, míru dobrou, natlačenou, natřesenou a vrchovatou vám dají do klína. Neboť jako měrou měříte, takovou se zase naměří vám."


Doplňující text:


V tento den (NENÍ-li neděle, slavnost nebo svátek) je možné použít tyto vlastní texty 1. čtení:

Zj 2,8-11 (1. čtení)
Znám tvé soužení a tvou chudobu.
List sv. Jana do Smyrny, tvořící součást Apokalypsy, popisuje okolnosti církevní obce v tomto městě bezprostředně před působením sv. biskupa Polykarpa v jejím čele. Charakteristické představení Krista (v. 8) odpovídá úvodní vizi (Zj 1,17). Tato obec je jedna z mála, které Kristus nevyčítá žádné nedostatky, pouze ji chválí a povzbuzuje k vytrvalosti. Závěrečné slovo slibuje odměnu: vítězi neuškodí druhá smrt (v 11). Mučedník Polykarp je vzorem poslušnosti tomuto Božímu prorockému slovu.

Čtení z knihy Zjevení svatého apoštola Jana.
Já, Jan, slyšel jsem Pána a on mi řekl: "Andělovi církevní obce ve Smyrně napiš: `Toto praví První i Poslední, který byl mrtev, a ožil: Znám tvé soužení a tvou chudobu - ale vždyť jsi bohatý! - i tupení od těch, kteří si říkají židé, ale nejsou, (spíše) je to lid satanův. Nic se neboj utrpení, které na tebe čeká: ďábel se chystá k tomu, že některé z vás uvrhne do žaláře, abyste byli vyzkoušeni, a budete mít soužení deset dní. Buď věrný až do smrti, a dám ti za odměnu život. Kdo má ucho, ať poslouchá, co říká Duch církevním obcím: Kdo zvítězí, tomu neuškodí druhá smrt.'"