1.čtení: Žalm 2.čtení: Evangelium | Ef 4,1-6 Žl 24,1-2.3-4ab.5-6 - Lk 12,54-59 |
Život světce: Sv. Kryšpín
Historické prameny se zmiňují od dvou mučednících, kteří zemřeli roku 285 v galském městě Augusta Suessionum (dnešní Soissons). Jmenovali se Crispinus a Crispinianus, pocházeli z Říma a povoláním byli ševci. Kromě toho, že vykonávali své řemeslo, se také věnovali podpoře chudých a potřebných a hlásání křesťanství. To se znelíbilo Maximianovi, spoluvladaři císaře Diocletiana. Crispinus a Crispinianus byli nuceni k zapření víry. Lichotky, hrozby, mučení – nezabíralo nic. Jako „zatvrzelí křesťané“ byli popraveni. Po skončení pronásledování byla jejich těla pohřbena, nad hrobem později vznikla bazilika. Část ostatků byla převezena do Říma a uložena v bazilice sv. Jana a Pavla na Caeliu.
1. čtení: Ef 4,1-6
Jedno tělo, jeden Pán, jedna víra, jeden křest.
Od 4. kapitoly začínají v listu Efesanům výzvy ke správným životním a morálním postojům. Nejde o plané moralizování. Křesťané nejprve ve víře rozpoznávají tajemství svého podivuhodného povolání (Ef 1,4) a teprve poté jsou vyzýváni: "Žijte způsobem hodným toho povolání, které jste dostali" (v. 1). Mravní život křesťana je podepřen základem víry, jež předchází všechny morální apely. Pokusy zredukovat křesťanství na pouhou humanistickou morálku se vždy minuly účinkem.
Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Bratři! Povzbuzuji vás já, vězněný pro Pána: Žijte způsobem hodným toho povolání, které jste dostali: buďte přitom všestranně pokorní, mírní a trpěliví; snášejte se navzájem v lásce a horlivě se snažte zachovávat jednotu ve smýšlení, spojeni poutem pokoje. Jen jedno je (ono tajemné) tělo, jen jeden Duch a stejně tak jen jedno vytoužené dobro, ke kterému jste byli povoláni. Jeden Pán, jedna víra, jeden křest. Jeden Bůh a Otec všech, který je nade všemi, proniká všecky a je ve všech.
Žalm: Žl 24,1-2.3-4ab.5-6
Odp.: To je pokolení těch, kdo hledají tvou tvář, Hospodine!
Hospodinu náleží země i to, co je na ní,
- svět i ti, kdo ho obývají.
- Neboť on jej založil nad moři,
- upevnil ho nad proudy vod.
Odp.
Kdo smí vystoupit na Hospodinovu horu,
- kdo smí stát na jeho svatém místě?
- Ten, kdo má nevinné ruce a čisté srdce,
- jehož duše nebaží po marnosti.
Odp.
Ten přijme požehnání od Hospodina,
- odměnu od Boha, svého spasitele.
- To je pokolení těch, kdo po něm touží,
- kdo hledají tvář Jakubova Boha.
Odp.
2. čtení: -
Ve všední den se 2.čtení nečte...
Evangelium: Lk 12,54-59
Úkazy na zemi i na obloze umíte posoudit; jak to, že nedovedete posoudit tuto dobu?
Ježíš zde kritizuje vyčkávavý, váhavý postoj "zástupů" a označuje jej jako "pokrytectví". Tito lidé se totiž nedokážou přimět k jasnému rozhodnutí, přestože jsou svědky znamení příchodu Božího království. Dokud jsme "na cestě", je čas k pokání a nápravě vztahů. Ten čas však jednou skončí ...
Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíš řekl zástupům: "Když vidíte, že na západě vystupuje mrak, hned říkáte: `Přijde déšť' a bývá tomu tak. Když však vane vítr z jihu, říkáte: `Bude horko' a bývá. Pokrytci! Úkazy na zemi i na obloze umíte posoudit; jak to, že nedovedete posoudit tuto dobu? Proč sami od sebe nerozeznáte, co je správné? Když jdeš se svým protivníkem na úřad, udělej všechno, aby ses ještě cestou s ním vyrovnal. Jinak tě povleče k soudci, soudce tě odevzdá biřici a biřic tě uvrhne do vězení. Říkám ti: Nevyjdeš odtamtud, dokud nezaplatíš do posledního halíře!"
Doplňující text:
Žádný doplňující text není k dispozici.