Datum:  Čtvrtek, 24. října, 2024
Památka / svátek / slavnost:  Památka sv. Antonína Marie Klareta, biskupa [Nezávazná památka]
Liturgické období:  Mezidobí, 29. týden v mezidobí
Liturgický cyklus pro nedělní čtení:  B

  1.čtení:
  Žalm
  2.čtení:
  Evangelium

Ef 3,14-21
Žl 33,1-2.4-5.11-12.18-19
-
Lk 12,49-53


Život světce: Památka sv. Antonína Marie Klareta, biskupa

Narodil se 23. 12. 1807 v Sallentu nedaleko Barcelony ve Španělsku jako pátý z deseti dětí. Po vysvěcení na kněze (1835) působil jako farář a jako apoštolský misionář v rodné Katalánii a krátký čas také na Kanárských ostrovech. Založil společnost pro vydávání náboženských knih (1847); sám jich také mnoho napsal. V roce 1849 založil misionářskou kongregaci klaretinů. Od roku 1850 byl arcibiskupem v Santiagu na Kubě, kde předtím 14 let neměli biskupa. Začal pořádat exercicie pro kněze, pastorační vizitace a lidové misie. Založil ženský vzdělávací institut klaretinek (1855). Organizoval charitativní a sociální činnost; ve všech farnostech řídil lidové spořitelny (1854) a učil zemědělce hospodařit tak, aby byli soběstační. Vzbudil tím nenávist majitelů černých otroků; viděli v něm revolucionáře, několikrát na něj spáchali atentát a nakonec dosáhli toho, že se musel vrátit do Španělska (1857). Stal se zpovědníkem královny a doprovázel ji do vyhnanství ve Francii (1868). Účastnil se I. vatikánského sněmu (1869-1870), tam onemocněl a po návratu zemřel 24. 10. 1870 v cisterciáckém opatství ve Fontfroide v jižní Francii. Za svatého byl prohlášen v roce 1950.


1. čtení: Ef 3,14-21

Abyste byli zakořeněni a upevněni v lásce a dosáhli plné míry Božích darů.
List Efesanům lze rozdělit na dvě poloviny. První tři kapitoly zvěstují křesťanskou nauku, další tři vyzývají ke správným postojům a jednání. Nauková část je slavnostně zakončena touto nádhernou modlitbou. Lex orandi - lex credendi. Zákon modlitby je zákonem víry. Prosebná modlitba o upevnění "vnitřního člověka" v každém věřícím je vlastně prosbou o to, aby předložené učení souznělo s duchovním životem.

Čtení z listu svatého apoštola Pavla Efesanům.
Bratři! Klekám na kolena před Otcem, od něhož mají původ všecky rody na nebi i na zemi, (a prosím ho): ať vám ze své bohaté božské slávy dá to, že ve vás mocně zesílí skrze jeho Ducha vnitřní člověk, aby Kristus vírou přebýval ve vašem srdci, abyste zakořeněni a upevněni v lásce byli schopni pochopit - jako všichni křesťané - celou tu šířku a délku, výšku i hloubku, poznat Kristovu lásku přesahující všechno poznání a dosáhnout plné míry Božích (darů). Tomu pak, který má moc vykonat na nás věci nad pomyšlení nesmírně vznešenější, než my prosíme nebo chápeme, tomu buď sláva v církvi ve spojení s Kristem Ježíšem po všechna pokolení na věčné věky. Amen.


Žalm: Žl 33,1-2.4-5.11-12.18-19

Odp.: Země je plná Hospodinovy milosti.
Radujte se, spravedliví, z Hospodina,
- sluší se, aby ho dobří chválili.
- Citerou oslavujte Hospodina,
- hrajte mu na desetistrunné harfě.
Odp.
Neboť Hospodinovo slovo je správné,
- spolehlivé je celé jeho dílo.
- Miluje spravedlnost a právo,
- země je plná Hospodinovy milosti.
Odp.
Hospodinův úmysl trvá navěky,
- myšlenky jeho srdce po všechny pokolení.
- Blaze národu, jehož Bohem je Hospodin,
- blaze lidu, který si vyvolil za svůj majetek.
Odp.
Hospodinovo oko bdí nad těmi, kdo se ho bojí,
- nad těmi, kdo doufají v jeho milost,
- aby jejich duše vyrval ze smrti,
- aby jim život zachoval za hladu.
Odp.


2. čtení: -

Ve všední den se 2.čtení nečte...


Evangelium: Lk 12,49-53

Nepřišel jsem dát mír na zemi, ale rozdělení.
Důsledkem "ohně" Ježíšova zvěstování Božího království (dovršeného jeho "křtem", tj. "ponořením" do smrti) není "klídek" za každou cenu, ale nutnost rozdělujícího radikálního rozhodnutí pro Ježíše nebo proti němu na všech úrovních (i uvnitř rodinných vztahů, srov. 9,59nn).

Slova svatého evangelia podle Lukáše.
Ježíš řekl svým učedníkům: "Oheň jsem přišel vrhnout na zem, a jak si přeji, aby už vzplanul! V křest mám být ponořen, a jak je mi úzko, než bude vykonán! Myslíte, že jsem přišel dát mír na zemi? Ne, říkám vám, ale rozdělení. Od nynějška totiž bude rozděleno pět lidí v jednom domě: tři proti dvěma a dva proti třem. Budou rozděleni otec proti synovi a syn proti otci, matka proti dceři a dcera proti matce, tchyně proti snaše a snacha proti tchyni."


Doplňující text:


Slaví-li se tento den památka Sv. Antonína Marie Klareta, používá se liturgická barva bílá, jinak je barva zelená.