Datum:  Neděle, 20. října, 2024
Památka / svátek / slavnost:  Sv. Irena
Liturgické období:  Mezidobí, 29. neděle v mezidobí
Liturgický cyklus pro nedělní čtení:  B

  1.čtení:
  Žalm
  2.čtení:
  Evangelium

Iz 53,10-11
Žl 33,4-5.18-19.20+22
Žid 4,14-16
Mk 10,35-45


Život světce: Sv. Irena

Světic se jménem Irena (pochází z řeckého Ειρηνη, tj. „Mír“) je v kalendáři více. Ta dnešní pocházela ze Soluně neboli Thessaloníké, kde se narodila v 1. století. Zvláště byla uctívána v řeckém městě Skallabis, kde jsou také uctívány její ostatky. Když kázal svatý Pavel poprvé v Soluni, málem by jej tam byli zlynčovali. A přesto tamním křesťanům napsal dva listy, a přesto z tohoto města vyšla řada světců – dnešní světice Irena i nám dobře známí Cyril a Metoděj.
»Pavel, Silván a Timotej soluňské církevní obci, která je ve spojení s Bohem Otcem a s Pánem Ježíšem Kristem. Milost vám a pokoj! Stále děkujeme Bohu za vás za všechny, když si vás připomínáme ve svých modlitbách. Před naším Bohem a Otcem vzpomínáme bez přestání, jak je vaše víra účinná, láska obětavá a naděje v našeho Pána Ježíše vytrvalá. Víme o vašem vyvolení, bratři Bohem milovaní. Když jsme vám přinesli evangelium, nebyla to jen pouhá slova, naopak: bylo to provázeno projevy moci, činností Ducha Svatého a hlubokým přesvědčením. Vy sami víte, jak jsme se chovali mezi vámi kvůli vám. A vy jste napodobovali nás i Pána, přijali jste nauku v mnohém soužení, s radostí Ducha Svatého, takže jste se stali vzorem pro všechny věřící v Makedonii a Achaji.« (1 Sol 1,1–7)


1. čtení: Iz 53,10-11

Jestliže dá Hospodinův služebník na usmíření svůj život, uzří potomstvo, které bude žít dlouho.
Tak je naznačen smysl jinak nesmyslného utrpení Hospodinova služebníka, o kterém mluví všechny Izaiášovy písně s touto tématikou. Církev od počátku považovala celý text (v liturgii je jen úryvek) za proroctví o Kristu, jenž prorokův obraz naplnil vrchovatě.

Čtení z knihy proroka Izaiáše.
Hospodinu se zalíbilo zdrtit svého služebníka utrpením; jestliže dá na usmíření svůj život, uzří potomstvo, které bude žít dlouho, skrze něho se zdaří Hospodinův plán. Pro útrapy své duše uvidí světlo, nasytí se svým poznáním. Můj spravedlivý služebník ospravedlní mnohé, neboť sám ponese jejich viny.


Žalm: Žl 33,4-5.18-19.20+22

Odp.: Ať spočine na nás, Hospodine, tvé milosrdenství.
Hospodinovo slovo je správné,
- spolehlivé je celé jeho dílo.
- Miluje spravedlnost a právo,
- země je plná Hospodinovy milosti.
Odp.
Hospodinovo oko bdí nad těmi, kdo se ho bojí,
- nad těmi, kdo doufají v jeho milost,
- aby jejich duše vyrval ze smrti,
- aby jim život zachoval za hladu.
Odp.
Naše duše vyhlíží Hospodina,
- on sám je naše pomoc a štít.
- Ať spočine na nás, Hospodine, tvé milosrdenství,
- jak doufáme v tebe.
Odp.


2. čtení: Žid 4,14-16

Přistupujme proto s důvěrou k trůnu milosti.
Od tohoto místa rozvíjí list Židům své základní téma o Ježíši Kristu jako pravém veleknězi. Hned uvedená první část blíže určuje jeho vlastnosti a nezamlčuje jeho lidství. V něm vidí naději, protože "on sám byl vyzkoušen ve všem možném jako my", a tak se za nás tím více přimlouvá.

Čtení z listu Židům.
Bratři! Máme vynikajícího velekněze, který prošel až do (nejvyššího) nebe: je to Ježíš, Boží Syn. Proto se pevně držme (svého) vyznání. Náš velekněz není takový, že by nebyl schopen mít soucit s námi, slabými. Naopak! Vždyť on sám byl vyzkoušen ve všem možném jako my, ale nikdy (se nedopustil) hříchu. Přistupujme tedy s důvěrou k trůnu milosti, aychom dosáhli milosrdenství a nalezli milost, kdykoli potřebujeme pomoci.


Evangelium: Mk 10,35-45

Syn člověka přišel, aby dal svůj život jako výkupné za všechny.
A to je něco jiného než obsazování důležitých míst v království. Žádost synů Zebedeových prozrazuje jasné nepochopení Ježíšovy třetí předpovědi vlastního utrpení, která úryvku předchází. Ježíš naznačuje apoštolům, že se Kristův učedník má zajímat především o to, aby se připodobnil svému Mistrovi, ne o to, jaké cti či odměny se mu za to dostane.

Slova svatého evangelia podle Marka.
K Ježíšovi přistoupili Zebedeovi synové Jakub a Jan a řekli mu: "Mistře, rádi bychom, kdybys nám splnil, oč tě požádáme." Odpověděl jim: "Co chcete, abych pro vás udělal?" Řekli mu: "Dej, ať v tvé slávě zasedneme jeden po tvé pravici a druhý po tvé levici." Ale Ježíš jim řekl: "Nevíte, co chcete. Můžete pít kalich, který já piji, nebo dát se ponořit v křest, ve který já budu ponořen?" Oni mu odpověděli: "Můžeme!" Ježíš jim řekl: "Kalich, který já piji, pít budete, a v křest, ve který já budu ponořen, ponořeni budete. Ale posadit po mé pravici nebo levici není má věc, nýbrž je pro ty, kterým je to připraveno." Když to slyšelo ostatních deset, rozmrzeli se na Jakuba a Jana. Ježíš si je zavolal a řekl jim: "Víte, že ti, kdo se pokládají za panovníky, tvrdě vládnou národům a velmoži dávají cítit svou moc. Mezi vámi však tomu tak nebude. Ale kdo by chtěl být mezi vámi veliký, ať je vaším služebníkem, a kdo by chtěl být mezi vámi první, ať je otrokem všech. Vždyť ani Syn člověka nepřišel, aby si nechal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za všechny."


Doplňující text:


Žádný doplňující text není k dispozici.