Novinky | O Farnosti | Kalendář | Aktivity | P. Karel | Zpravodaj | Úvod

Farní charita

Liturgický kalendář

Dnes je: Sobota, 20. dubna 2024, 01:27


Následující měsíc » « Předchozí měsícčervna 2021
Po Út St Čt So Ne
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        
Následující rok » « Předchozí rok» DNES «


Barva pozadí dne: žlutá = dnes, tmavší modrá = zvolený den.
Kliknutím na den se níže zobrazí informace o svátku v tomto dni.

Nastaveno: červen 2021


 Informace o svátku ve zvolený den -  Datum svátku:  Čtvrtek, 3. června, 2021
Svátek má:  Tamara

Liturgický svátek:  Slavnost Těla a krve Páně
Liturgické období:  Slavnost Těla a krve Páně
Liturgická barva:       bílá
Liturgický cyklus:  B

  1.čtení:
  Žalm
  2.čtení:
  Evangelium

Ex 24,3-8
Žl 116,12-13.15+16bc.17-18
Žid 9,11-15
Mk 14,12-16.22-26

Pro zobrazení textů zaškrtněte požadované texty
a klikněte na tlačítko » Zobrazit výběr « níže:

Info: červené písmo u volby *Doplňující text* znamená, že položka obsahuje text.
V den slavnosti se zobrazují vždy vlastní texty.

 Volba zobrazení liturgických textů: 
 Život světce   1. čtení   Žalm    VŠE 
 2. čtení   Evangelium   Doplňující text  
Vyberte si texty a klikněte na  » » »

Nejprve výše zvolte texty, které chcete zobrazit, uložit do souboru nebo vytisknout.
Žádný text nebyl vybrán !


Vytisknout text na tiskárně  » » »

Uložení textu do souboru .pdf

  Poslat kompletní texty na Váš mail

Liturgické texty jsou převzaty z Misálu Katolické církve.

Pozn.: Pokud v kalendáři objevíte chybu - prosím o zaslání popisu na e-mail - charita@farnoststrasnice.cz


LITURGICKÝ KALENDÁŘ
Čtvrtek, 3. června, 2021

Liturgické období:  Slavnost Těla a krve Páně
Liturgická barva:  bílá
Liturgický cyklus:  B

Svátek:
Památka sv. Karla Lwangy a druhů, mučedníků pam




Text 1.čtení:
Ex 24,3-8

To je krev smlouvy, kterou s vámi sjednal Hospodin.
Tato zpráva Exodu obětním obřadem celopalu zpečeťuje smlouvu, kterou uzavřeli Pán a Izrael v drsné samotě na Sinaji. Bůh a člověk vyjádřili svou oboustrannou touhu po společenství a spolupráci. Bůh nabízí dar svobody a své přítomnosti, člověk odpovídá svým mravním a existenčním závazkem. Oltář symbolizuje Boha. Před ním je shromážděn Izrael a na oba je vylita obětní krev, znamení života a rodinného pouta. Tatáž krev a tentýž život od nynějška kolují mezi Bohem a jeho "prvorozeným" (Ex 4,22), Izraelem. Smlouva uzavřená krví spojuje nyní Pána a Izraele v jediné existenci věrnosti a lásky. Proto po Boží iniciativě, naprosto první a nezbytné, následuje souhlas lidu, který se upřímně a opravdově zavazuje.

Čtení z druhé knihy Mojžíšovy.
Mojžíš přišel a sdělil lidu všechna Hospodinova slova a ustanovení. Lid odpověděl jedním hlasem: "Splníme všechno, co mluvil Hospodin!" Mojžíš pak všechna Hospodinova slova napsal; časně zrána pak vstal a postavil pod horou oltář a dvanáct pamětních kamenů podle dvanácti kmenů Izraele. Poslal jinochy z izraelských synů, aby obětovali celopaly a přinesli býčky jako pokojné oběti Hospodinu. Mojžíš vzal polovici krve, vlil ji do obětních misek a (zbylou) polovicí krve postříkal oltář. Pak vzal knihu smlouvy a četl ji nahlas lidu. A oni řekli: "Poslušně splníme všechno, co mluvil Hospodin." Potom vzal Mojžíš krev, pokropil lid a řekl: "Hle, to je krev smlouvy, kterou s vámi sjednal Hospodin podle všech těchto slov."



Text žalmu:
Žl 116,12-13.15+16bc.17-18

Odp.: Vezmu kalich spásy a budu vzývat jméno Hospodinovo. Nebo: Aleluja.
Čím se odplatím Hospodinu
- za všechno, co mi prokázal?
- Vezmu kalich spásy
- a budu vzývat jméno Hospodinovo.
Odp.
Drahocenná je v Hospodinových očích
- smrt jeho zbožných.
- Jsem tvůj služebník, syn tvé služebnice,
- rozvázal jsi moje pouta.
Odp.
Přinesu ti oběť díků, Hospodine,
- a budu vzývat tvé jméno.
- Splním své sliby Hospodinu
- před veškerým jeho lidem.
Odp.



Text 2.čtení:
Žid 9,11-15

Krev Kristova očistí naše svědomí.
Významný úryvek z listu Židům znovu přebírá všechny myšlenky sinajské smlouvy, které ústí v jedinou, tj. v jejich plné uskutečnění v Kristu a v jeho oběti. Kristus je velekněz, ale na rozdíl od Mojžíše je "veleknězem budoucích dober". Kristus neobětuje v hmotném stánku, nýbrž ve "větším a dokonalejším" (v. 11) svého oslaveného těla. Kristus nepoužívá krev kozlů a telat jako při celopalu na Sinaji, nýbrž prolévá "vlastní krev" (v. 12). Kristus nám nenabízí přechodné osvobození, jakým byl Exodus, ale dává nám "věčné vykoupení" (v. 12). Kristus nás neočišťuje pouze obřadně a "na těle", nýbrž svou krví, oduševněnou Duchem svatým, očišťuje naše svědomí "od mrtvých skutků" (v. 14) a důvěrně nás spojuje s Bohem. Kristus nahrazuje "první smlouvu" svou obětí, dokonalou "novou smlouvou", kterou opěvuje a očekává prorok Jeremiáš (31, 31-34). Kristus vede člověka na hostinu v Království, dar Boží lásky.

Čtení z listu Židům.
Bratři! Kristus přišel jako velekněz budoucích hodnot; prošel stánkem větším a dokonalejším, který není udělán (lidskýma) rukama, to je: nenáleží k tomuto stvořenému (světu), a vešel jednou provždy do svatyně, ne s krví kozlů a telat, ale se svou vlastní krví, a tím nám získal věčné vykoupení. Jestliže už (samo) pokropení krví kozlů, býků a popel z jalovice posvěcuje ty, kteří jsou nečistí, k čistotě těla, čím spíše krev Krista, který skrze věčného Ducha sám sebe přinesl Bohu jako oběť bez poskvrny, očistí naše svědomí od mrtvých skutků, abychom mohli sloužit Bohu živému. A proto on je prostředníkem nové smlouvy. Svou smrtí dal zadostiučinění za hříchy (spáchané) v době, kdy ještě platila dřívější úmluva. Tím se povolaným dostává (splnění) slibu o věčném dědictví.



Text evangelia:
Mk 14,12-16.22-26

To je mé tělo. To je má krev.
Rámec poslední večeře v Markově evangeliu je elementární, skládá se z protikladů: Jidáš a kněží symbolizují odmítání, kdežto učedníci představují obec shromážděnou kolem eucharistie. Iniciativa vychází od Ježíše, který zve a dá připravit svou večeři (vv. 12-16). V chlebě a kalichu, na němž se podílela celá rodina, viděl žid Boží dar, osvobození uskutečněné při Exodu. Ježíš novými slovy, doprovázejícími židovskou Paschu, naznačuje nový Boží dar, tělo a krev nové smlouvy. V samotě "velké horní místnosti" (v. 15) se rodí nové lidské společenství, nově a nevýslovně připoutané k Bohu. Toto společenství se slavením velikonoční eucharistické večeře připravuje, aby "přešlo" s Kristem k dokonalé hostině v Božím království (v. 25). Vyznává tak, že je navždy sjednoceno s Bohem a že je uvnitř spojuje nezničitelná bratrská láska.

Slova svatého evangelia podle Marka.
První den o svátcích nekvašeného chleba, když se zabíjel velikonoční beránek, zeptali se učedníci (Ježíše): "Kam chceš, abychom ti šli připravit velikonoční večeři?" Tu poslal dva ze svých učedníků a řekl jim: "Jděte do města a (tam) vás potká člověk, který ponese džbán vody. Jděte za ním, a kam vejde, řekněte hospodáři: 'Mistr vzkazuje: Kde je pro mě večeřadlo, v kterém bych mohl se svými učedníky jíst velikonočního beránka?' On vám ukáže velkou horní místnost opatřenou lehátky a připravenou. Tam nám přichystejte večeři!" Učedníci odešli, přišli do města a nalezli všechno tak, jak jim řekl, a připravili velikonočního beránka. Když jedli, vzal chléb, požehnal ho, lámal a dával jim ho se slovy: "Vezměte. To je mé tělo." Potom vzal kalich, vzdal díky, podal jim ho a pili z něho všichni. A řekl jim: "To je má krev, (krev) nové smlouvy, která se prolévá za všechny. Amen, pravím vám: Už nikdy nebudu pít z plodu révy až do toho dne, kdy z nového (plodu) budu pít v Božím království." Potom zazpívali chvalozpěv a vyšli na Olivovou horu.



Doplňující text:
Slavnost Těla a Krve Páně

Mezi 2. čtení a zpěv před evangeliem se může vložit SEKVENCE Chval, Sióne, Spasitele ...; buď celá, nebo třeba jen od slov Chléb andělský ... - jako v ročním cyklu A



Liturgické texty jsou převzaty z Misálu Katolické církve.

www.farnoststrasnice.cz © 2009-2015